Selasa, 4 Ogos 2015

Cara download video youtube/facebook dengan mudah

Pada zaman teknologi ini, memuat turun (download) video untuk tujuan pembelajaran adalah penting kerana video mampu mempelbagaikan pengajaran dan pembelajaran.

Sungguhpun demikian, memuat turun video tersebut memerlukan sedikit 'skill', dan itulah yang saya ingin kongsikan di sini.



Pada hemah saya,  menggunakan perisian (seperti di atas) untuk memuat turun video adalah merbahaya kerana kita perlu memasang (install) video tersebut pada komputer kita dan kadang-kadang, perisian tersebut membawa virus/malware yang berbahaya kepada komputer kita.

Oleh yang demikian,  penggunaan 'link' atau pautan untuk memuat turun sesuatu video adalah lebih selamat.  Caranya tidak susah dan link/URL tersebut anda boleh dapatkan seperti yang anda lihat di gambar bawah.



Selepas menyalin (copy) link tersebut, anda terus ke laman khas untuk memuat turun video tersebut.  Di sini, saya mencadangkan laman web http://www.downvids.net/, yakni salah satu laman yang saya sering gunakan.

Letakkan link tersebut pada ruangan tersedia seperti dibawah. Kemudian, tekan pada butang 'download' dan video anda akan mula dimuat turun.



Kaedah sama juga boleh digunakan untuk download video dari Facebook.

Berjaya? Kalau ya,  tahniah.  Jika tidak...  tinggalkan komen atau soalan anda dan saya akan membantu seberapa yang boleh.

p/s: Jika Link tersebut sudah tidak dapat digunakan lagi, anda cuma perlu membuat carian 'download youtube/facebook videos link'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan